Schoolcoaching

dinsdag 1 April 2014

Om de leerling zo goed mogelijk te kunnen begeleiden vinden wij het erg belangrijk, dat we in het eerste gesprek samen met de leerling, maar ook met de ouder(s) een aantal aspecten, zoals doel, tijdsduur en het begleidingstraject bespreken. Ook de school kan hierbij betrokken worden indien wenselijk. Bijvoorbeeld met het overeenstemmen van aanpak tot en met het bijhouden van geoefende stof. Binnen Schoolcoaching kan er gebruik worden gemaakt van workshops in groepjes van maximaal 10 personen en individuele begeleiding.

Workshops

dinsdag 1 april 2014

De workshops kunnen los van elkaar worden gezien en de leerling volgt alleen die workshop die voor hem/haar van belang is. In de workshops worden onderwerpen aangeboden waar veel leerlingen in het algemeen tegen aan kunnen lopen. Dit zijn vakoverstijgende onderwerpen, zoals onder andere:

    - hoe leer ik het beste mijn tijd in te delen en wanneer kan ik het beste leren

    - hoe werkt het geheugen in het algemeen en hoe kan ik grote hoeveelheden stof in mij opnemen

    - samenwerken

    - sociale vaardigheden: luisteren, praten, non-verbale communicatie maar ook kritiek krijgen en geven, nee zeggen. Deze workshop is verdeelt in twee onderdelen vanwege de omvangrijkheid van stof.

    - presenteren

Met vele voorbeelden uit de praktijk en ervaringen van één ieder kunnen de deelnemers met behulp van oefeningen en rollespelen van elkaar leren. Wij vinden het zeer belangrijk dat dit in een goede sfeer gebeurt, waarin ieder respectvol met elkaar omgaat. Deze onderwerpen worden in groepjes van maximaal 10 personen in verschillende workshops aangeboden. Na het volgen van de workshop kan het zo zijn, dat je aan een bepaald onderwerp meer aandacht zou willen besteden of waar je nog steeds tegen aan blijft lopen. Dan kan er altijd nog een individuele afspraak worden gemaakt.

individuele begeleiding

dinsdag 1 april 2014

Uiteraard kunnen de vakoverstijgende onderwerpen, die bij de workshops aangeboden worden ook in het individuele traject naar voren komen. Dit wordt besproken in het eerste gesprek. Tijdens de individuele begeleidingsuren kan er ook gekeken worden of er inhoudelijke bijles nodig is voor een bepaald vak en of daar eventueel ruimte voor vrij gemaakt moet worden. Maar de hoofdzaak is dat wij leren hoe de leerling kan leren. En kijken we naar de achterliggende redenen waarom het niet lukt.